BOX „Krzysztof Komeda Trzciński w Polskim Radiu” – premiera już 17 MARCA !

Geniusz nieoczywistych dźwięków…

Krzysztof Komeda Trzciński był jedną z najważniejszych postaci początków ery jazzu w Polsce. Jego obecność na jazzowej scenie w latach 50. i 60. ubiegłego stulecia wywarła trwały ślad na stylu, który później nazwano polską szkołą jazzu. Dla muzyki porzucił karierę lekarza laryngologa, choć zdążył w połowie lat 50. rozpocząć pracę w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym, w Poznaniu.

W ciągu raptem piętnastu lat swojej muzycznej aktywności (zmarł tragicznie w kwietniu 1969 roku) Komeda skomponował też muzykę do ponad pięćdziesięciu filmów polskich i zagranicznych. Zaczął od szkolnej etiudy Romana Polańskiego „Dwaj ludzie z szafą”, komponując potem muzykę do niemal wszystkich filmów tego reżysera wyprodukowanych w Polsce i zagranicą, powstałych za życia kompozytora, łącznie z „Rosemary’s Baby”. Kołysanka z tego filmu na stałe weszła do kanonu najwspanialszej światowej muzyki filmowej.

Pierwsza płyta z serii KRZYSZTOF KOMEDA w POLSKIM RADIU została przygotowana w Agencji Muzycznej w roku 2014. Od tamtego czasu ukazało się osiem albumów, ostatni w połowie roku 2019.

To duża część nagrań, jakich Krzysztof Komeda dokonał w studiach Polskiego Radia, w latach 1952-1967, bądź które zostały zarejestrowane przez Polskie Radio w czasie festiwali Jazz Jamboree. Na ostatniej płycie, symptomatycznie zatytułowanej „Suplement”, znajduje się niezwykle ciekawa, prawie półgodzinna rozmowa, którą Magdalena Konopka przeprowadziła z Artystą w roku 1967. 

Wielkie zainteresowanie twórczością Krzysztofa Komedy Trzcińskiego i niezwykła popularność jego płyt wydawanych przez Polskie Radio stały się impulsem do przygotowania w Agencji Muzycznej Polskiego Radia specjalnego wydawnictwa – zestawu zawierającego wszystkie osiem płyt serii KRZYSZTOF KOMEDA w POLSKIM RADIU. Ten komplet opakowany elegancką obwolutą i w promocyjnej cenie oddajemy w ręce słuchaczy.

KRZYSZTOF KOMEDA TRZCIŃSKI W POLSKIM RADIU

vol. 1 – NAGRANIA PIERWSZE  • 1952–1960 to nagrania siedmiu formacji muzycznych z którymi Komeda koncertował i nagrywał w pierwszym okresie swojej działalności;

vol. 2 – MUZYKA BALETOWA I FILMOWA • CZĘŚĆ PIERWSZA to kilka nagrań z radiowego studia oraz festiwalu Jazz Jamboree z przełomu lat 50. i 60., z filmowymi i baletowymi kompozycjami Komedy zagranymi przez tuzów sceny jazzowej;

vol. 3 – KRZYSZTOF KOMEDA-TRZCIŃSKI & JERZY MILIAN to spotkanie przy instrumentach… laryngologa i architekta wnętrz, którzy po latach zostali okrzyknięci muzycznymi legendami;

vol. 4 – SOPHIA’S TUNE to poświęcony żonie Zofii utwór oraz kilka innych kompozycji zagranych w wybornym towarzystwie podczas festiwali Jazz Jamboree w latach 1963 i 1964;

vol. 5 – MUZYKA BALETOWA I FILMOWA • CZĘŚĆ DRUGA to ponownie porcja muzyki baletowej i filmowej zaprezentowana podczas koncertów festiwalowych Jazz Jamboree w latach 1961, 1963 i 1964;

vol. 6 – MUZYKA FILMOWA ORAZ JAZZ I POEZJA to znów porcja muzyki z filmów „Nóż w wodzie” i „Kattorna” oraz utwory ze spektaklu „jazz i poezja” z aktorem Wojciechem Siemionem, wystawionego w klubie Hybrydy, w roku 1960;

vol. 7 – 07 LITANIA to tytułowa, jedna z najpiękniejszych kompozycji w tym zestawie oraz dwie wersje (inne składy, inny czas nagrania) utworu „Night Time, Day Time Requiem” dedykowanego Johnowi Coltrane’owi;

vol. 8 – SUPLEMENT to nagrania radiowe wcześniej pominięte lub niedawno szczęśliwie odnalezione w Archiwum Polskiego Radia oraz wspomniana rozmowa z Artystą, którą Magdalena Konopka przeprowadziła w roku 1967.