PIERWSZY Z TRZECH TEGOROCZNYCH RECORD STORE DAY JUŻ W NAJBLIŻSZĄ SOBOTĘ, 29 SIERPNIA!

Record Store Day to święto niezależnych sklepów płytowych. W tym roku obchodzone będzie po raz trzynasty. W Polsce RSD oficjalnie organizowane jest po raz drugi. Za organizację odpowiada warszawski sklep Winylowa, który jest jedynym oficjalnym przedstawicielem marki w Polsce i jako jedyny uzyskał zgodę i akceptację na organizację tego święta w Polsce od właścicieli marki RSD.

Z powodu globalnej sytuacji związanej z rozprzetrzenianiem się koronawirusa, tegoroczna edycja Record Store Day uległa zmianie i event, który pierwotnie miał odbyć się 18 kwietnia, a potem 20 czerwca, został podzielony na 3 odrębne
RSD Drops, które odbędą się:
29 sierpnia
26 września
24 października
Lista tegorocznych tytułów RSD także została podzielona na 3 części i jest dotępna
na stronie recordstoredaypolska.com.

W tym roku, jako Record Store Day w Polsce, wydaliśmy 10 tytułów, które miały być dystrybuowane podczas RSD. Część z nich trafiła do sklepów już 20 czerwca, kiedy to zorganizowaliśmy we wszystkich sklepach biorących udział w RSD akcję #winylowasobota. Pozostałe 3 tytuły będą miały premierę 29 sierpnia. Są to:
Taco Hemingway „Szprycer“
Adam Czerwiński, Krzesimir Dębski, Wojciech Niedziela „ Two Out Of Two: Reference Acoustique”
Percival „Wild Hunt Live Pyrkon 2018”

Niezmiernie miło nam także poinformować, że albumy Adama Czerwińskiego, Krzesimira Dębskiego, Wojciecha Niedzieli „ Two Out Of Two: Reference Acoustique” i zespołu Percival „Wild Hunt Live Pyrkon 2018” znalazły się w globalnej dystrybucji, co oznacza, że będą dostępne w sprzedaży europejskiej, amerykańskiej i japońskiej! Według ostatnich danych, tytuły te zostały już w całości zarezerwowane przez amerykańskie sklepy muzyczne i poajwią się tam w sprzedaży detalicznej 29 sierpnia!

W polskiej edycji Record Store Day bierze udział 30 sklepów muzycznych w całej Polsce, których pełną listę można znaleźć na stronie recordstoredaypolska.com.


Zapraszamy 29 sierpnia na Record Store Day!

KRÓTKA HISTORIA RECORD STORE DAY I JEGO ZASADY

Record Store Day jest coroczną imprezą zainaugurowaną w kwietniu 2008 roku. Odbywa się w kwietniową sobotę i w „Black Friday”. Ideą tego święta jest promowanie kultury niezależnych sklepów muzycznych.


W 2007 roku doszło do spotkania właścicieli niezależnych sklepów płytowych, którzy chcieli stworzyć wydarzenie podobne do popularnego w Stanach Zjednoczonych Free Comic Book Day, podczas którego pomaga się czytelnikom i wspiera niezależne sklepy z komiksami. Tak wykształciła się idea Record Store Day. Po tym spotkaniu Eric Levin, Michael Kurz, Carrie Colliton, Amy Dorfman i Don Van Cleave założyli Record Store Day, którego koncepcja w ciągu 11 lat została zaadoptowana na rynki Europy, Azji i Australii.


Pierwszy oficjalny Record Store Day odbył się 19 kwietnia 2008 roku i został zainaugurowany przez zespół Metallica.


Co roku wybierany jest ambasador Record Store Day. W tym roku została nim Brandi Carlile. W latach poprzednich byli to między innymi: Metallica,
Dave Grohl, Jack White, Pearl Jam i inni.


Obecnie Record Store Day odbywa się w tysiącach sklepów na całym świecie, biorą w nim udział setki artystów, wydawane są tysiące płyt. Dodatkowo wspierane są organizacje non-profit, a każdy sklep stara się zaznaczyć wyraźnie swoją obecność na lokalnym rynku muzycznym.


Nad organizacją Record Store Day czuwa International Record Store Day, którego Record Store Day w Polsce został częścią. Głównym organizatorem, który po roku rozmów uzyskał od amerykańskich właścicieli marki zgodę na organizację na polskim rynku jest warszawski sklep WINYLOWA. W tym roku w Record Store Day weźmie udział ponad 30 sklepów w całej Polsce. Aby być częścią Record Store Day należy spełnić kilka podstawowych warunków:

RSD to święto niezrzeszonych sklepów muzycznych. Trzeba zatem prowadzić działalność stacjonarną. Sklepy prowadzące jedynie sprzedaż online, sklepy sieciowe i hurtownie muzyczne nie mogą uczestniczyć w RSD.


Record Store Day to sprzedaż tytułów z oficjalnej listy RSD. Tytuły
te są dostępne tylko przez sklepy zgłoszone wcześniej do RSD.
Sklepy nie mogą sprzedawać tytułów RSD przed Record Store Day, a także prowadzić sprzedaży online tytułów RSD przez pierwszy tydzień po Record Store Day.


Aby kupić wybrany tytuł RSD, klient musi fizycznie pojawić się w sklepie. Dlatego sklepy organizują tego dnia dodatkowe atrakcje: koncerty, odsłuchy
i inne akcje.


Sklep może rozpocząć sprzedaż online dopiero następnej soboty po RSD
(tzn. w nocy z soboty na niedzielę).

Główną ideą RSD jest zachęcanie do odwiedzenia małych niezależnych sklepów płytowych. To, co odróżnia je od sieciówek czy bezosobowej sprzedaży online jest bezpośredni kontakt z osobą, która zna się na muzyce, z którą można porozmawiać o muzyce, płytach, sprzęcie, z którą można negocjować ceny. Cały ten background jest bardzo istotny dla osób, które rozwijają swoją pasję, jaką są płyty winylowe.


W dużej mierze, właśnie dzięki tysiącom takich sklepów na świecie, nośnik jakim jest płyta winylowa od lat znowu jest popularny. Dlatego, aby wspomóc takie sklepy, istnieje Record Store Day. To właśnie przez niezależne sklepy odbywa się sprzedaż specjalnie tłoczonych płyt.
Warto także wyraźnie podkreślić, że nie należy mylić Record Store Day z eventami polegającymi jedynie na sprzedaży lub wymianie używanych winyli. Tego rodzaju giełdy są potrzebne, ale nie jest to Record Store Day. W Polsce w ostatnich latach było dużo tego rodzaju eventów, które dodatkowo wykorzystywały nazwę RSD. Dlatego niektórzy często mają jeszcze błędne wyobrażenie dotyczące Record Store Day. Zadaniem Record Store Day w Polsce jest m. in. odkłamanie tego wizerunku.