Jeden z najbardziej innowacyjnych i cenionych kompozytorów brytyjskich. Twórca muzyki filmowej (m.in. „Fortepian”), oper i koncertów orkiestrowych. Znany również jako pianista, dyrygent, lider zespołu, muzykolog, a także fotograf i filmowiec. Mimo, iż przez swoją skromność Michael Nyman nie pozwala nazywać się człowiekiem renesansu, jego niepohamowana kreatywność i wieloaspektowa sztuka uczyniły go jedną z najbardziej fascynujących i wpływowych ikon kultury naszych czasów.
Na obecnym etapie swej długiej i obfitej w sukcesy kariery Michael Nyman mógłby spokojnie spocząć na laurach. Jednak zamiast patrzeć wstecz na całe życie artystyczne, składające się z takich osiągnięć jak: wielokrotnie nagradzany soundtrack do filmu „Fortepian”, opera „Człowiek, który pomylił żonę z kapeluszem”, współpraca z wieloma sławami, m.in.: sir Harrisonem Birtwistle’em czy liderem grupy Blur i Gorillaz – Damonem Albarnem, Michael Nyman wciąż patrzy w przyszłość. Stara się przesuwać granice sztuki, jest energiczny i niczym obrazoburczy młodzieniec nie boi się nowych wyzwań.
Michael Nyman wraz z 11 osobowym zespołem – Michael Nyman Band – wystąpi w Łodzi podczas 9. edycji Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit. Koncert odbędzie się w Filharmonii Łódzkiej w niedzielę 29 października o godz. 19:00. W programie znajdą się wszystkie najbardziej znane kompozycje artysty, w tym utwory skomponowane do filmów Greenawaya czy „Fortepianu”.
Bilety w cenie: 199, 149 i 119 zł są dostępne wyłącznie na portalu Bilety24.pl.
Współorganizatorem koncertu jest Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina.
W trakcie uroczystej gali, która odbędzie się dzień wcześniej w Klubie Wytwórnia – w sobotę 28 października – Nyman otrzyma nagrodę „Człowieka ze Złotym Uchem” w uznaniu za „szczególną wrażliwość muzyczną” oraz spotka się z festiwalową publicznością.
Festiwal Soundedit z dumą ogłasza również, że po ubiegłorocznym sukcesie instalacji Briana Eno „The Ship” również Michael Nyman zaprezentuje instalację multimedialną w Fabryce Sztuki (Łódź, ul. Tymienieckiego 3). Ekspozycja będzie dostępna od 29 października do 18 listopada.
W 2010 r. odbyła się premiera filmu dokumentalnego „Michael Nyman Composer In Progress”. To intymna opowieść o życiu artysty-kompozytora, jak i najnowszej pracy filmowca i fotografa.
W tym samym roku Nyman kontynuował prace z pionierskimi dziełami radzieckiego reżysera Dzigi Wiertowa (pierwszy raz pracował nad nimi w 2002 r., kiedy to stworzył partyturę do filmu „Człowiek z kamerą filmową”). W styczniu 2010 r. powstały partytury do „Jedenastego” oraz „Szóstej części świata”. Wytwórnia MN Records wydała muzykę z obu partytur na jednej płycie CD – „Vertov Sounds”.
W październiku 2010 r. premierę miała staranna rekonstrukcja „klatka po klatce” filmu Wiertowa – „NYman z kamerą filmową”, w której Michael Nyman wykorzystał gromadzone przez dwie dekady materiały z własnego archiwum. Wszystko to było próbą stworzenia eksperymentalnego filmu dokumentalnego.
Brytyjczyk nigdy nie narzekał na nadmierną ilość wolnego czasu. Jego terminarz pęka w szwach od występów z zespołem Michael Nyman Band, a także szeregu unikatowych koncertów z przeróżnymi współpracownikami. Artysta po raz pierwszy wyraźnie odcisnął swoje piętno w muzycznym świecie w roku 1968, kiedy to wymyślił termin „minimalizm”. Już jako dwudziestokilkulatek zdobył zlecenie na napisanie libretto dla opery „Down By The Greenwood Side” Harrisona Birtwistle’a.
W 1976 r. Nyman założył własny zespół – Campiello Band (obecnie Michael Nyman Band). Przez ponad trzy dekady grupa była dla artysty laboratorium, w którym sprawdzał swoje muzyczne pomysły i kompozytorskie eksperymenty.
Brytyjczyk przez ponad trzydzieści lat cieszy się również udaną karierą kompozytora muzyki filmowej. To właśnie z osiągnięć w tej dziedzinie jest najbardziej znany opinii publicznej, choć sam nie do końca jest z tego zadowolony.
Wiele prac Michaela Nymana zawiązanych jest z dziełami Petera Greenawaya, z którym współpracował przy jedenastu filmach (w tym do kilku krótkometrażowych) w latach 1976-1991. Były to m.in. takie klasyki jak: „Kontrakt rysownika”, czy „Kucharz, złodziej, jego żona i kochanek”. Artysta współpracował również z Neilem Jordanem („Koniec romansu”), Michaelem Winterbottomem („Wonderland”, „Tristram Shandy: Wielka ściema”, „The Trip”) oraz Andrew Niccolem („Gattaca – szok przyszłości”). Nie można oczywiście zapomnieć o jego wybitnej muzyce do filmu „Fortepian” Jane Campion z 1993 r. Ścieżka dźwiękowa do tego obrazu wydana na płycie CD sprzedała się w ponad trzech milionach egzemplarzy.
Michaela Nyman był także razem z Damonem Albarnem współautorem soundtracku do filmu „Drapieżcy” z 1999 r. W ostatnich latach muzyka kompozytora została wykorzystana w filmie dokumentalnym „Człowiek na linie”, który w 2009 r. zdobył Oscara oraz nagrodę BAFTA. W tym samym roku jego partytura do filmu „Wymazać Dawida” zdobyła nagrodę za „najlepszą oryginalną ścieżkę dźwiękową” podczas East End Film Festival w Londynie.
Kompozytor cieszy się świetną reputacją wśród krytyków. Zawdzięcza ją pracy dla szerokiej gamy zespołów, w tym dla chórów, orkiestr symfonicznych czy kwartetów smyczkowych. Jest autorem wielu znanych oper, m.in.: „Człowiek, który pomylił żonę z kapeluszem” (1986), „Facing Goya” (2000) czy chwalona przez krytyków „Mężczyzna i chłopiec: Dada” (2003). Michaela Nyman tworzył również muzykę baletową dla wielu najwybitniejszych choreografów na Świecie.
Hasło Soundedit pozostaje bez zmian: „I Am The Sound”. Tak będzie mógł powiedzieć o sobie każdy, kto zechce razem z nami w Łodzi w ostatni weekend października poznawać tajniki pracy producentów muzycznych, wysłuchać prelekcji, uczestniczyć w warsztatach i dyskusjach panelowych. I Am The Sound! – jestem brzmieniem. Jestem dźwiękiem. Jestem muzyką. Zapraszamy na Soundedit, zapraszamy do Łodzi. Zapraszamy na spotkanie, instalację i koncert Michaela Nymana.