Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus to istny gejzer energii!

Druga płyta zrealizowana w wyniku współpracy Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus z Warner Classics!

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus to istny gejzer energii – soczyste brzmienie, z którego bije młodość, zarazem intensywne emocje, jak i lekkość frazy. Tym razem do nagrania albumu zostali zaproszeni wybitny brytyjski pianista – Jonathan Plowright oraz Maestro Łukasz Borowicz, wspólnie wykonując słynny Koncert fortepianowy a-moll op. 17 (1888) Ignacego Jana Paderewskiego oraz dokonując światowej premiery fonograficznej Rapsodii symfonicznej na fortepian i orkiestrę op. 23 (1900) Zygmunta Stojowskiego.

Prezentowana na płycie Rapsodia symfoniczna na fortepian i orkiestrę powstawała w latach 1898-1900. Opublikowano ją z dedykacją dla brytyjsko-amerykańskiego pianisty Harolda Bauera, także ucznia Paderewskiego. Prawykonana z sukcesem w Berlinie w 1900 r. (Filharmonicy Berlińscy, dyr. Josef Řebíček) weszła na wiele lat do koncertowego repertuaru samego Stojowskiego, a także innych pianistów, należąc do jego szczególnie popularnych dzieł.
— Piotr Maculewicz

Koncert miał premierę w Wiedniu w styczniu 1889 r., a wykonawczynią partii solowej była Anette Jesipowa (także adeptka  Leszetyckiego prywatnie zaś druga z jego czterech żon – nb. wszystkie były jego uczennicami…); dyrygował Hans Richter. Koncert spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem i na stałe wszedł do repertuaru twórcy oraz innych pianistów epoki fin-de-siécle, ciesząc się zresztą większym powodzeniem u słuchaczy niż u krytyków.
— Piotr Maculewicz

Paderewski zawsze mnie fascynował, nie tylko jako pianista i kompozytor, ale także jako humanista i wielki mąż stanu. Pokochałem jego muzykę, kiedy byłem dzieckiem. Jak gra, po raz pierwszy usłyszałem na nagraniu wirtuozów fortepianu, należącym do moich rodziców. Jego Nokturn był jednym z pierwszych utworów, jakie wykonałem publicznie. Jego Koncert jest znakomicie skomponowany i zasługuje na to, by wejść na stałe do międzynarodowego repertuaru. Natomiast muzyka Stojowskiego, w dzisiejszych czasach niesłusznie zaniedbana, jest cudownie romantyczna, dzięki jego długoletniej przyjaźni z Paderewskim. Od dłuższego czasu chciałem nagrać te utwory i cieszę się, że miałem okazję to zrobić, zwłaszcza w Polsce, pod batutą wspaniałego dyrygenta i z cudowną orkiestrą.
— Jonathan Plowright

[1] Rapsodia symfoniczna na fortepian i orkiestrę op. 23 15:32
[2] Allegro marcato 16:38
[3] Romanza. Andante 9:20
[4] Finale. Allegro molto vivace 8:36
[5] Nokturn B-dur op.16, nr 4 4:13

EMPIK