W „The Union” Dębicz nawiązuje do 15. rocznicy wejścia Polski do Unii Europejskiej. Utwór, który poznamy już za kilka dni, stanowi muzyczną metaforę jedności. Nieoczekiwane w brzmieniu i formie połączenie Mazurka Dąbrowskiego i Ody do Radości Beethovena – hymnów Polski i UE – jest jednocześnie manifestem: „Dostrzegajmy moc jaką daje nam współpraca, poczucie cywilizacyjnej jedności i przynależności do kultury i społeczności. Jesteśmy Polakami. Jesteśmy Europejczykami. Możemy i powinniśmy być dumni z obu tych wartości”.
Unia
Europejska daje nam możliwość swobodnego poruszania się po Europie,
dotacje, programy edukacyjne czy kulturalne. A jednak wydaje się, że w
Polsce i w innych krajach UE brakuje emocjonalnego spoiwa, które
cementowałoby poczucie przynależności do wspólnoty. Mozart uważał ponoć,
że jeśli kilka osób będzie mówić jednocześnie, usłyszymy chaos, lecz
gdy będą śpiewać – wprost przeciwnie, harmonię! Z ulotnych, często
delikatnie tylko zaznaczonych motywów Mazurka Dąbrowskiego i Ody do
Radości, Dębicz buduje opowieść, utkaną migoczącą w oddali wirtuozowską
fakturą. Tematy przenikają się, w kilku momentach występują równolegle,
tworząc zgodny duet. Połączenie tożsamości narodowej z europejskimi
wartościami jest przecież możliwe! Charakter utworu odzwierciedla wiarę
artysty w prawdziwą integrację, zbudowaną nie tylko na ekonomicznej
pragmatyce, ale i wspólnych wartościach i żywej emocji.
„Nie chcę buńczucznie deklarować, że „The Union” stanie się iskrą,
rozpalającą europejskie emocje, ale chciałbym, żeby spowodował u
słuchacza refleksję nad wspólnymi wartościami” – mówi Aleksander Dębicz.
„The Union” zostało nagrane w Filharmonii Narodowej przez wybitnych
reżyserów dźwięku, laureatów Grammy – Aleksandrę Nagórko i Andrzeja
Sasina – z którymi Aleksander Dębicz współpracował przy wszystkich
swoich albumach („Cinematic Piano”, „Bach Stories”, „Invention”).
Nagraniu utworu towarzyszyła rejestracja video według koncepcji
artystycznej Adama Andrzejewskiego. Klip „The Union” został niemal w
całości nakręcony w jednym ujęciu.